דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חובת הקטנת הנזק החלה על המטייל 

מאת    [ 08/04/2010 ]

מילים במאמר: 982   [ נצפה 2278 פעמים ]

המאמרים והחיבורים הרבים שמתפרסמים, בין היתר על-ידי כותב שורות אלה, עוסקים במרבית המקרים באחריות ובחובות הרבות, והלא פשוטות כלל ועיקר, המוטלות על העוסקים בכלל ועל ספקי שירותי התיירות בפרט. ומה באשר לחובות המוטלות על המטייל, כלום ישנן כאלה? בוודאי! למשל, אחת מרכזית - חובת הקטנת הנזק.  

דיני החוזים קובעים בהאי לישנא: "אין המפר חייב בפיצויים בעד נזק, שהנפגע יכול היה, באמצעים סבירים, למנוע או להקטין". בדיני הנזיקין אין הוראה מפורשת בדבר החובה להקטין את הנזק, אולם הלכה פסוקה היא, כי על הניזוק מוטל הנטל להפחית הנזק שעוולת המזיק גרמה לו. בהתאם לכך, המטייל לא יכול לשבת באפס מעשה במקרה של תקלה.

טלו לדוגמא מקרה בו בטיול מאורגן האוטובוס יצא מסיבה כלשהי לאתר הבא ללא אחד ממשתפי הטיול - במקרה שכזה מצופה מאותו המטייל לקחת מונית או כל כלי תחבורה אחר על-מנת לחבור לקבוצה. כך גם, אם בית המלון אינו עונה על ציפיות המטייל, אל לו לבטל את כל הטיול. עליו לבדוק תחילה עם סוכנות הנסיעות את האפשרות להחליף את בית המלון שהוזמן במלון אחר העונה על דרישותיו או לשכור חדר במלון חלופי.

בתי המשפט קבעו לא אחת כי צודק וראוי ליישם את הדרישה להקטנת הנזק כל אימת שעולה מעובדות המקרה שהניזוק מחפש אחר פיצוי מרבי מהמזיק ובשל טעם זה אינו נוקט באמצעים הסבירים לשיפור מצבו. 

בפס"ד צומבר נ' טראבקס בע"מ, המטייל לא הגיע לנקודת המפגש של הקבוצה בשדה התעופה בשל מחדל שלו בהבנת מועד הטיסה והמפגש. המטייל סירב לצמצם את נזקיו ולטוס בטיסה חלופית שהוצעה לו על-מנת לחבור לקבוצה לטיול בן שלושה שבועות, ותבע את השבת מלוא עלות הטיול והפסד חודש עבודה, שכן לטענתו הפסיק לעבוד שבוע לפני מועד היציאה לטיול. בית המשפט דחה את התביעה, בין השאר היות והמטייל סירב למזער הנזק.

בפס"ד רוסו אורלי ואח' נ' הלפיד בע"מ ואח', המטיילים יצאו לטיול שורשים במרוקו. בתביעתם העלו טענות באשר לרמת בתי המלון, גודל החדרים, טיב ארוחות הבוקר, המדריכים המקומיים, אוטובוס ממוזג וסיום מוקדם של סיור האוטובוס באחד מימי הטיול. בית המשפט קבע כי הכשלים אינם מגיעים לכדי הפיכת הטיול ל"מסע תלאות" כפי שהוגדר על ידי המטיילים. מחד התנהגות מסוימת מקיימת יסודות עוולה, ומאידך הפגיעה אינה משמעותית וההתדיינות לגביה בבית המשפט עלולה לבוא על חשבון דברים של ממש ולהגביר הוצאות העולות בהרבה על הערך הממשי של האינטרס המוגן – חובת הקטנת הנזק.

במקרה הנ"ל לא נפסק למטיילים פיצויי משום שחלה עליהם חובת הקטנת הנזק, ולא עשו דבר להקטין את נזקם. השופט קובע כי היה על המטיילים לשכור את האוטובוס לזמן ממושך, במקום האוטובוס שנטש אותם באמצע היום. העובדה שהמטיילים שכרו את שירותיו של האוטובוס לחצי יום בלבד מול העובדה כי לסיורים הייתה חשיבות רבה בעיניהם, מעלה את התמיהה מדוע לא שכרו אוטובוס לזמן נוסף ותחת זאת העדיפו לשבת בחיבוק ידיים במלונם ולהגדיל את תביעתם.

לגישת בית המשפט, זכותו של הניזוק לפיצויים תישלל לגמרי לגבי הנזק הנמנע, במקרה של אי הקטנת הנזק מצד הנפגע. אז מאבד הנפגע את הזכות לפיצויים לגבי נזק מסוים ומוגדר. על המטייל מוטלת החובה להקטין את נזקו, כמו גם חובת תום הלב ליידע את המדריך ומארגנת הטיול בדבר בעיה מהותית, שהתעוררה, לטענתו, במהלך הטיול, כאשר עדיין ניתן לתקנה ולשפרה. אי מתן ההודעה בזמן אמת מערערת את אמינות עדויות המטיילים ומעמידה בסימן שאלה את החשיבות שייחסו "בזמן אמת" לטענותיהם.

יפים לענייננו הדברים שנכתבו בפס"ד אורה וניג ואח' נ' דיזנהויז סיטונאי תיירות בע"מ. במקרה זה מטיילות יצאו לטיול מאורגן למשך 10 ימים ולטענתן הטיול התגלה ככישלון חרוץ אשר גרם להן מפח נפש עז ועל כן תבעו החזר מלוא הסכום ששילמו עבור הטיול בצירוף פיצוי עבור עוגמת נפש. המטיילות לא הוכיחו את עיקר טענותיהן העובדתיות לעניין אי עמידה במסלול הטיול או חוסר מקצועיותו של המדריך. בית המשפט מציין כי גם אם היו מתקבלות הטענות לגבי מיטה לא נוחה או רשימת בתי מלון ממנה הושמט בשלב מסוים שמו של מלון מסוים, לא היה בכך כדי להפוך את הטיול ל"כישלון חרוץ" כפי שהגדירו אותו התובעות.

בית המשפט סבור כי אם זמנו יוקדש להתדיינויות בדברים של מה בכך, ייהפך הוא לבית המשפט לענייני טיולים מאורגנים בלבד וזאת על חשבון הזמן היקר וההגנה על אינטרסים ראויים אחרים של ציבור המתדיינים.

בית המשפט מוסיף ומציין, כי יש היוצאים לטיול עם מצלמה ותרמיל, ויש היוצאים לטיול, כמו התובעות, עם פנקס ומחשבון כדי לתעד ליקויים, מתוך תקווה כי בדרך זו תוחזר להם התמורה ששילמו. אין לתת יד לדרך "טיול" שכזו ולפיכך נקבע כי התובעות אינן זכאיות לפיצוי כלשהו. 

עינינו הרואות שכיום, לאור ריבוי התביעות מצד מטיילים וחוסר ההיענות במרבית המקרים לחובת הקטנת הנזק, יש להטיל אחריות גם על המטיילים. אי הטלת אחריות יש בה מן התמריץ להמעיט בדרישות וחובות המטיילים ותמריץ לתביעות מוגזמות וטורדניות של מטיילים.

סיכומו של דבר: חובת המטייל לנהוג בדרך מקובלת ובתום לב, לשתף פעולה ובמידת הצורך - למזער הנזק באמצעים סבירים.

 

הכותב הנו מרצה בבית הספר לתיירות בישראל ומייסד וראש משרד עורכי דין אמיר קליינמן, העוסק בדיני תיירות – www.kleinman-law.co.il .

 

כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי מאן דהוא והלה נדרש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים ו/או המצורפים להם.      

המרכז לגישור בתיירות: http://www.kleinman-law.co.il/apage/35755.php משרד עורכי דין אמיר קליינמן מייעץ ומעניק ליווי משפטי לסוכנויות נסיעות, מארגני טיולים, סיטונאי תיירות, אתרי תיירות ותרבות, בתי מלון ועוסקים נוספים מתחומי התיירות.  המשרד מעניק ייעוץ וליווי משפטי ליזמים בהקמת וניהול מפעלי תיירות (בתי מלון, צימרים ואטרקציות תיירותיות), בישראל ובאיטליה, לרבות פנייה למשרד התיירות בקבלת מענקים וסיוע על-פי חוק עידוד השקעות הון. כמו כן, המשרד מייצג עוסקים בענף בעררים ובערעורים מנהליים על החלטות הרשויות המוסמכות.  עוה"ד אמיר קליינמן הנו חבר סגל ההוראה ומרצה בבית הספר לתיירות בישראל בקורסים השונים, כגון: מדריכי טיולים לחו"ל, סוכני נסיעות.  כן מעביר עו"ד אמיר קליינמן קורסים, הדרכות והרצאות, בכל הנוגע לאספקט המשפטי-צרכני-שירותי, למשרדי נסיעות, חברות תיירות ותעופה, בתי מלון, מרכזי תיירות ותרבות. עו"ד אמיר קליינמן הנו בעל טור משפטי באתר הבית של העוסקים בענף התיירות -  Educational Travel.  עו"ד אמיר קליינמן משמש כבורר ומגשר בעניינים הקשורים בתיירות. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב